Linnéa rules the world!

Publicerad 2009-05-13 16:32:25 i Allmänt,

Helt otroligt, satt inne på min facebook och skulle gå in på min kompis Linneas facebook. Skriver in namnet i sökfältet där man söker efter kompisar och upp kommer FEM olika Linneor.. Det räcker inte med att jag själv heter Linnéa, nej alla mina kompisar ska också heta det!

Linnéa är ju ett snyggt namn och det finns ju även en blomma som heter Linnea, namnet kommer ursprungligen från Carl von Linné.

Linnea är faktiskt en genomsvenskt namn, om än latinskt konstruerat. Det kommer av Carl von Linné och den lill skira skogsblomma som bär hans namn. Namnet var populärt under 1900-talets första två decennier och har nu fått en stask renässans. Omkring 161 000 bär namnet, cirka 25 500 har Linnea som tilltalsnamn. De allra flesta stavar namnet Linnéa.

Linn är ett ganska nytt namn i Sverige. Namner kommer från Norge och är troligen en kortform av Linnea eller Lina. Namnet har nu en uppgångsperios. Cirka 13 300  heter Linn, omkring 10 400 kallas så.


Det är en väldigt fiin blomma!

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Linnéa

En tjej på 21 vintrar som pluggar till sjuksköterska och är färdig till sommaren 2013. Spenderar mina dagar med att plugga, jobba, umgås med min pojkvän Sebastian samt familj och vänner. Lämna gärna en kommentar!

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela