Middag: Laxfjärilar med gurksås

Publicerad 2009-10-14 17:43:02 i Recept,

Idag var det jag som stod för middagen, det blev alltså "Laxfjärilar med gurksås". Enkelt och supergott var det, första gången vi åt det här hemma. Matplaneringen jag gjort för två veckor blev inte riktigt som den skulle eftersom vi hade annan mat både i lördags och i söndags då. Det blir ju så ibland.

Här är receptet:

4 laxfjärilar
1 1 msk matolja
salt och malen vitpeppar
4 4 citronklyftor
4 4 dillkvistar
Gurksås:
50 50 g majonnäs
1/2 1/2 dl lättfil
200 200 g inlagd gurka
50 50 g hackad gul lök
Till servering:
4 4 portioner kokt potatis
hackad persilja
strimlad paprika


Gör så här

1. Gurksås: Hacka gurkan i fina tärningar. Blanda majonnäs, lättfil, lök och gurka.

2. Krydda laxfjärilarna lätt med salt och peppar. Stek dem hastigt i olja på båda sidor i varm panna. Lägg upp på 4 varma tallrikar och garnera med dillkvistar och citronklyftor.

3. Pressa potatisen direkt på tallrikarna, garnera med paprikastrimlor och hackad persilja. Servera gurksåsen till.

Man kan krydda laxen lite som man känner för, jag hade på svartpeppar, salt och citronpeppar. Även lite dill.


Av mig får den här maträtten 4 av 5 stjärnor * * * *

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Linnéa

En tjej på 21 vintrar som pluggar till sjuksköterska och är färdig till sommaren 2013. Spenderar mina dagar med att plugga, jobba, umgås med min pojkvän Sebastian samt familj och vänner. Lämna gärna en kommentar!

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela